Skip to main content

Mit rejt a jövő az ellátási lánc számára?

Minden feldolgozott vagy gyártott termék – az étel, amit elfogyasztunk, a ruhák, amiket viselünk, az autó, amit megveszünk és a ház, amelyben élünk – több lépcsős folyamaton halad végig, mielőtt megérkezik a végső értékesítési pontjához.

Supply ChainEz a folyamat a nyersanyagoknál kezdődik, majd következik a szállítás, gyártás, raktározás, ismételt szállítás, míg végül az üzletben, bemutatóteremben vagy lakásfejlesztésben ér véget – attól függően, hogy a terméknek milyen környezetben kell lennie, ahol a fogyasztó megtekintheti és megvásárolhatja.

Ez az úgynevezett ellátási lánc, a végtermék létrehozásához szükséges műveletsor, amely magában foglalja a termék előállítóit, a raktárüzemeltetőket, a kereskedőket és másokat.

Az ellátási lánc egy rendkívül összetett, kétségtelenül globális és minden esetben sok szereplőt érintő folyamat.

Mely szakaszokból áll egy ellátási lánc?

Supply Chain

Az ellátási lánc négy fő szakasza:

  1. Beszerzés
  2. Termelés
  3. Raktári tárolás
  4. Szállítás

Minden egyes szakasz gondos tervezést és időzítést igényel, hogy a megfelelő termékek a megfelelő helyen legyenek a megfelelő időben. A folyamatnak gyorsnak és hatékonynak kell lennie, a termékeknek a fogyasztók számára készen kell az értékesítési helyükre megérkeznie – a megfelelő mennyiségben, minőségben és időpontban. És mindezt a legversenyképesebb áron kell végrehajtani.

Ennek eléréséhez az ellátási láncnak az alábbiakkal kell rendelkeznie:

Supply Chain

  • Egyensúly: minden tevékenység legyen összehangolva. Mivel sok ember, termék és folyamat érintett, az egyensúly gondos tervezést igényel.

  • Hatékonyság: elengedhetetlen a költségek minimális szinten tartásához.

  • Koordináció: a beszállítóknak, a gyártóknak, a raktározásnak és a szállításnak összhangban kell működnie, hogy a végtermék az átadási helyre érkezzen, időben.

  • Rugalmasság: ha az ellátási lánc elemei megváltoznak – például változik a kereslet –, akkor az ellátási láncnak elég agilisnak kell lennie ahhoz, hogy gyorsan reagáljon.

  • Egyértelmű kommunikáció: elengedhetetlen ahhoz, hogy az ellátási lánc minden eleme együttműködhessen.

Az ellátási lánc jövője

Supply ChainHa azt akarjuk, hogy az ellátási lánc kivegye a részét az éghajlatváltozással járó hatalmas kihívás kezelésében, akkor erőfeszítéseket kell tenni a fenntarthatóbbá válása érdekében.

Ilyen bonyolult, globális műveleteknél ez nem lesz egyszerű feladat, de már tettek lépéseket az ellátási lánc környezeti hatásainak csökkentésére.

Az ellátási lánc minden szakaszában – és mint említettük, ebből sok van – minimálisra kell csökkenteni a környezeti és társadalmi hatásokat, egészen a nyersanyagok beszerzésétől a fogyasztói átvételi pontig.

A változást az erőforrások (beleértve a nyersanyagokat és a vizet) fenntartható kezelésével kell kezdeni, megújuló energia felhasználásával a folyamat minden szakaszában.

Supply ChainEnnek eléréséhez az összes érintett összehangolt erőfeszítésére és az ellátási lánc összes érdekeltje közötti kiterjedt együttműködésre van szükség.

A fenntartható ellátási lánc és annak irányítása azonban meghozza a gyümölcsét. Az érdekelt felek előnyre tehetnek szert, beleértve a költségek csökkenését, a hírnév javulását (a vállalati társadalmi felelősségvállalás bizonyításával) és az innováció lehetőségét – ezeket még azelőtt, hogy elérnénk azt a nyilvánvaló hasznot, amelyet a fenntarthatóság bolygónk hosszú távú jövője szempontjából jelent.

A fenntartható ellátási lánc és a raktár

Hogyan dolgozzunk a fenntarthatóság érdekében vagy érjük el azt az ellátási lánc raktározási szakaszában?

Supply ChainElső lépés a raktározási folyamat minden szakaszának teljeskörű áttekintése, ami segít azonosítani a lehetőségeinket. A digitalizálás nagyban hozzájárul ehhez egy korszerű raktárkezelő rendszer (WMS) bevezetésével.

Második lépés a központosítás. A különböző folyamatok egy fedél alá hozásával csökkennek a közlekedési és szállítási költségek, valamint a kapcsolódó kibocsátás és a fosszilis tüzelőanyagok felhasználása.

Harmadik lépés az automatizálás. Egy teljesen vagy félig automatizált raktárral nagymértékben csökkenthetők a rezsiköltségek, és egyúttal javítható a fenntarthatóság. Például egy automatizált raktárban spórolhatunk a fűtésre és világításra felhasznált energia mennyiségén, mivel emberek nélkül kevesebb fényre és melegre van szükség.

A rugalmas ellátási lánc

Az e-kereskedelem térnyerésével ki kellett fejlődnie a rugalmas ellátási láncnak, hogy agilisan reagáljon a változó fogyasztói elvárásokra és igényekre. A rugalmas ellátási láncnak képesnek kell lennie a gyors kiszállításra egy raktárból, elosztóközpontból vagy akár egy üzletből.

Supply ChainA rugalmas ellátási lánc azonban úgy tűnhet, hogy ellentmond a fenntarthatóságra való törekvésnek, mivel a fogyasztói igények kielégítése érdekében bármilyen terméket bármilyen mennyiségben ki kell tudni küldeni. Ez az a terület, ahol az innováció rohamosan hódít, ami segít megfelelni a fenntarthatóság és a fogyasztói elvárások ellentétes követelményeinek.

Addig is, amíg az ellátási lánc érdekelt felei az előttük álló kihívásokon dolgoznak – fenntarthatóság, bővülő e-kereskedelem, globalizáció –, minden szakasznak továbbra is ki kell vennie a maga részét abból, hogy a termékek eljussanak az ügyfelekhez.

Mindebben nélkülözhetetlen a raktározás. A modern, hatékony raktározási gyakorlatok az automatizált folyamatokkal fontos lépést jelentenek a fejlődésben és a fenntarthatóság felé történő elmozdulásban.

Ha szeretne beszélni az ipari raktározási és disztribúciós központi megoldások szakértőivel, vegye fel a kapcsolatot velünk!

Related news
Latest news